لنت ترمز چیست ؟
لنت ترمز از مهمترین قطعات خودرو و بخش مهمی از سیستم ترمز و ایمنی است .
در واقع بخش مهمی از سیستم توقف خودرو است ، که با استفاده از ایجاد اصطکاک بادیسک چرخ یا کاسه ترمز باعث توقف خودرو می شود . این قطعه حساس ترین قطعه ای از سیستم ترمز و ایمنی می باشد ، وظیفه ی اصلی سیستم ترمز تبدیل انرژی جنبشی به اصطکاک است .
که باعث کند شدن سرعت چرخ ها می شود تا هنگامی که خودرو ، موتور سیلکت و … متوقف شود ، منبع اصلی این اصطکاک لنت ترمز است .
جنس مواد ساخته شده در لنت معمولا به نوع عملکرد خودرو و نیاز به ترمز در مکان ها و موقعیت های مختلف مشخص می شود . بیشتر لنت های امروزی از مواد آلی یا همان ارگانیک ، فی ، نیمه فی و سرامیکی ساخته می شوند (عامل هایی مانند وزن و نوع خودرو ، نوع سیستم ترمز ، شرایط آب و هوایی و …).
ساختار لنت ترمز :
لنت با کیفیت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایداری خوبی داشته باشد و مواد تشکیل دهنده ی ساختاری آن به نحوی باشد که با تغییر درجه ی حرارت خواص خود را از دست ندهد . لنت ترمز باید در مقابل سائیدگی مقاومت زیادی داشته باشد تا به کاسه ی ترمز آسیب یا خراشی وارد نکند ، همچنین لنت طول عمر دارد .
لنت ماشین از یک صفحه پشتی متصل شده به یک ماده اصطکاکی با چسب و زیر لایه تشکیل شده است .
زیر لایه یک عایق حرارتی بسیار عالی است که از گرمایش بیش از حد محافظت می کند و باعث بهبود عملکرد ترمز ها می شود .
انواع لنت ترمز :
لنت های ترمز قبلا با استفاده از آزبست به عنوان ماده اصطکاک تولید می شدند . آزبست ماده خوبی برای جذب و دفع گرما است ولی یک مشکل وجود داشت هنگامی که آزبست با سطح اصطکاک پیدا میکرد یا ترمزها عمل میکردند و خودرو از حرکت باز می ایستاد گرد و غباری ایجاد می کرد که برای تنفس مشکل ایجاد می کرد امروزه از مواد آلی ارگانیک برای ساخت لنت استفاده می شود
لنت ترمز آزبست :
در اوایل دهه ۸۰ میلادی ، مواد اصطکاکی از الیاف آزبست ساخته می شدند این نوع لنت ها به دلیل توانایی جذب و دفع گرما هنگام استفاده از ترمز به خوبی کار می کردند ، بدلیل سرطان زا بودن آزبست امروزه از از این ماده در ساخت لنت استفاده نمی شود .
لنت ترمز مواد آلی / ارگانیک :
غالبا از موادی مانند شیشه ، کولار ، کربن ، لاستیک یا فایبرگلاس به همراه رزین های مقاوم در برابر حرارت ساخته می شوند ، این لنت ها کم قیمت ، بی صدا و باعث کاهش فشار روتورهای ترمز می شوند . مشکل اصلی این نوع لنت در دماهای بالا می باشد که در اثر گرمای بالا و اصطکاک غبار از خود تولید میکنند همچنین عمر کوتاهی دارند .
لنت ترمز نیمه فی :
امروزه بسیاری از وسایل نقلیه در جاده ها به لنت نیمه فی مجهز هستند ، این لنت ها غالبا از ترکیبی از آهن ، مس ، فولاد و گرافیت ساخته می شوند و گرمای حاصل از اصطکاک را به خوبی منتقل می کنند .
لنت ترمز فی دوام بیشتری نسبت به لنت ارگانیک دارد و بیشتر در suv و ماشین های سنگین استفاده می شود . از معایب این نوع لنت ها می توان به پر سر و صدا بودن و همچنین به سایش مکرر روتورها اشاره کرد.
لنت ترمز سرامیکی :
لنت های سرامیکی ، بله از مواد مشابه آنچه در ظروف سفالی و بشقاب های سرامیکی پیدا میکنید ساخته می شوند ، اما بسیار با دوام تر
این لنت ها از الیاف سرامیک شیشه ای فشرده شده ، مواد چسبنده برای اتصال و ساخته می شوند ، تفاوت لنت سرامیکی و نیمه فی و فی در این است که لنت های سرامیکی بی سر و صدا تر و غبار و مواد سمی تولید نمی کنند ، در روتورها سایندگی کمتری دارند و دوام بیشتری نسبت به سایر لنت ها دارند .
بیشترین مشکل این نوع لنت قیمت آن است و جزء گرانترین لنت ها شناخته می شود .
زمان تعویض لنت ترمز :
طول عمر لنت خودرو بسته به نوع ترمز و مواد تشکیل شده آن معمولا بین ۲۵۰۰۰ مایل تا ۶۵۰۰۰ مایل معادل ۴۰۰۰۰ کیلومتر تا ۱۰۴۰۰۰ کیلومتر می باشد .
در حالت ایده آل لنت ماشین باید زمانی تعویض شود که فقط ۲۵ درصد یا ۳ میلیمتر از عمر پد ترمز باقی مانده باشد .
در اینجا برخی از علائمی که ممکن است خودروی شما نشان دهد که چه زمانی برای چک کردن لنت ها یا جایگزینی آن ها است :
- صدای جیر جیر کردن
- شیشه ای شدن
درباره این سایت